روز جهانی طراح وب و آشنایی با شغل

website designer

آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

آنچه در این مقاله می‌خوانید ...

31 ماه می و روز جهانی طراحی وب، روزی است که در آن شغل طراحی وب و اقداماتی که این طراحی ها در جهان مدرن دارند را جشن می گیرند. بسیاری از افراد به طراحی وب سایت ها دقت ندارند. در صورتی که آن را به صورت روزانه می بینند و نمی دانند که تیمی از طراحان با استعداد پشت صحنه این طراحی ها قرار گرفته اند. طراحی نیازمند خلاقیت و مهارت است و این روز برای پاس داشتن استعداد و توانایی های این افراد مشخص شده است.

شاید این روزها افراد زیادی به عنوان طراح وب شناخته شوند، زیرا مفهوم طراح وب اغلب یک برچسب فشرده شده برای همه آنهایی است که وبسایت طراحی می کنند اما حقیقت کمی پیچیده تر است.

در حقیقت درست کردن یک وب سایت نیاز به برنامه ریزی، تولید محتوا، انجام اقدامات هنری، کدگذاری و استخدام متخصص دارد. طراحان وب همان متخصص ها هستند اما نقش آن ها در کل این فرآیند بسیار حساس تر و خاص تر از بقیه موارد است.

اگر به دنبال این هستید که یک طراح وب باشید یا می خواهید یک طراح وب استخدام کنید، بسیار مهم است که خودتان هم با کار دقیق طراحان وب آشنایی پیدا کنید؛ وگرنه زمان و پول خود را هدر می دهید. خب در این بخش از نمناک قصد داریم مسئولیت های متداول طراح وب را به شما معرفی کرده و روند کار آن ها را توضیح دهیم.

روز جهانی طراحان وب و آشنایی با شغل این افراد
روز جهانی طراحان وب و آشنایی با شغل این افراد

طراحی وب چیست؟

طراحی وب فرآیند زیبایی شناسی روی صفحه وب است و مواردی مثل چگونگیِ نظم محتوا، چگونگی طراحی عوامل اجرایی را شامل می شود. طراحان وب معمولاً روی “front-end” وبسایت تمرکز می کنند، یعنی بخشی از وب سایت که در معرض دید کاربران و تعامل آن ها قرار می گیرد و متضاد مفهوم “back end” است.

طراحان وب مسئول ایجاد طراحی های بصری صفحه وب هستند، یعنی آن ها همه موارد مختلف از جمله عکس ها و تصاویر، فونت، شکلِ زبان، رنگ، دکمه ها و چگونگی تناسب همه این ها در کنار یکدیگر را انتخاب می کنند. همچنین از نرم افزار های طراحی مانند فتوشاپ یا اسکچ برای ایجاد ماک اپ یا ارائه موضوعات به شکل تصویر استفاده می کنند.

طراحان وب معمولاً مسئولیتی برای ساخت یا کار وب سایت ندارند و تمرکز آن ها روی طراحی بصری است . سازندگان وب سایت کد هایی را می نویسند که باعث کار کردن وبسایت می شود و مهارت های آن ها با طراحان وب متفاوت است.

طراحی وب و افراد مرتبط به این رشته

برای اینکه متوجه شویم طراح وب چه کاری انجام می دهد، باید به طور خلاصه رایج ترین نقش های درگیر در مراحل ایجاد یک وب سایت را به شما معرفی کنیم.

استراتژیست وب سایت

این فرد، تحقیقاتی در مورد مارکت به صورت عمیق، ایجاد اهدافِ بیزینس و ایجاد صفحات کلی و فردی وبسایت را انجام داده و آن ها را مدیریت می کند.

طراح گرافیک

اجزای بصری برند ازجمله لوگو، رنگ و تایپوگرافی را ایجاد می کند که آیکون ها و شکل ها را شامل می شود و روی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

طراح گرافیک
طراح گرافیک

کپی رایتر

این فرد همه محتوای نوشته شده از جمله عنوان ها تا بدنه متن را در کل وب سایت ایجاد می کند.

طراح تجربه کاربری

این فرد روی نیاز های کاربر و طراحی اسکلت پیج و صفحه تمرکز می کند که تمام انتظارات و رفتار های کاربر را بهینه سازی می کند.

طراح رابط کاربری

موارد تعاملی مانند دکمه ها و فرم ها را طراحی می کند.

طراح رابط کاربری
طراح رابط کاربری

طراح وب

روی همه عوامل بصری وب سایت تمرکز می کند و در نهایت طراحی صفحه را به اتمام می رساند.

سازنده وب front end

او هم از زبان و کد گذاری های فرمت مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS برای اجرای طراحی وب روی مرورگر وب استفاده می کند.

سازنده وب back end

او نیز از زبان کدگذاری برای ایجاد عملکرد های پیچیده در پشت صحنه یک صفحه وب استفاده می کند.

پس همان طور که مشاهده کردید، متخصصان زیادی برای ایجاد یک وب سایت نیاز هستند که طراحان وب هم شامل آن ها می شوند.

کمی درباره وظایف و کار طراحان وب

به طور خلاصه باید گفت که یک طراح وب به اهدافی رجوع می کند که توسط استراتژیست وب سایت و طراح تجربه کاربری ایجاد شده اند و سپس محتوا را از طراحی گرافیک ، کپی رایتر و طراح رابط کاربری برای ایجاد ماک آپ نهایی صفحه ترکیب می کند.

سپس سازندگان، فایل طراحی شده ماکاپ را می گیرند و آن را جدا می کنند، جزئیات گرافیکی را انتقال می دهند و از کد ها برای تبدیل آن ها به یک صفحه وب زنده استفاده می کنند. همه این ها به این معناست که اگر به دنبال استخدام یک طراح وب هستید، باید استراتژی خودتان را داشته باشید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بسیاری از افراد از واژه طراح وب به طرز بسیار گسترده تری استفاده می کنند، زیرا طراحی وب برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد اما به طور کل طراحی وب می تواند نقش هایی از جمله طراحی وب سایت برای قسمت تحقیقاتی طراحی، گرافیک، تجربه کاربری و حتی تعدادی از سازندگان وب سایت را هم شامل شود اما این مفهوم برای کمپانی ها یا مشتری ها و ترکیب نقش و مسئولیت های این افراد رواج ندارد. پس همیشه قبل از شروع یک پروژه انتظارات خود را از نقش مورد نظر بشناسید.

website designer
website designer

مسئولیت طراح وب چیست؟

در این قسمت همه مسئولیت های عمومی یک طراح وب را به شما معرفی می کنیم. اقداماتی که یک طراح وب انجام می دهد، شامل موارد زیر است:

صفحه آرایی و طراحی بصری

اغلب با استفاده از نقشه ها و فرم های سایت ایجاد می گردد. سفارشات مرتبط با طراحان سایت و تنظیم محتوای وب سایت برای بهینه سازی ارتباط بصری و زیبایی شناسی و سلسله مراتب.

طراحی برای موبایل

طراح وبسایت همچنین ظاهر وب را داخل گوشی موبایل و تبلت به شکل مناسب طراحی می کند.

فایل های ماکاپ

طراح وب همچنین فایل هایی از تصاویر را ایجاد می کند که نشان دهنده ظاهر نهایی صفحه وب است.

موارد قابل انتقال

طراحان وب همچنین فایل های ماک اپ را پوشش می دهند تا از طریق آن بتوانند هر کدام ازجزئیات صفحه را به راحتی جدا کنند و آن را در اختیار سازندگان قرار دهند.

ویرایش عکس

طراحان وب سایت معمولاً باید قادر باشند تا رسانه ها، عکس ها و تصاویر را که روی صفحه نمایان می شوند را ویرایش کنند.

فرمت بندی

طراحان وب همچنین باید از زبان فرمت بندی مخصوصاً HTML و CSS برای اجرا و آزمایش طراحی هایشان در مرورگر های وب استفاده کنند.

اقداماتی که طراحان وب انجام نمی دهند

برخی از اقدامات وجود دارد که برخلاف تصور ما جزو کارهای انجام شده توسط طراحان وب نیستند ، مثل :

کدینگ

طراحان وب معمولاً روی ویژگی های بصری تمرکز می کنند و مسئول کدگذاری وبسایت نیستند.

نوشتن

طراحان وب مسئولیت نوشتن هیچ کپی از وب سایت را ندارند.

برند سازی

طراحان وب مسئولیت ایجاد لوگو یا انتخاب ویژگی های بصری برند را به طور گسترده ندارند.

عکاسی

طراحی وب و فتوگرافی دو مورد از ویژگی های متمایز هستند. اگر مشتری عکاس استخدام نکرده باشد، طراحی وب سایت می تواند عکس های جذابی را به طراحی اضافه کند که البته مجوز آن ها باید خریداری شده باشد.

انیمیشن

انیمیشن ها نیز راه تعاملی و تخصصی مربوط به خودشان را دارند.

تحقیقات مربوط به بازار

درست است که بعضی از تحقیقات رقابتی برای طراحی توسط طراحان وب انجام می شود اما آن ها به همه دیتاها و آنالیزگر ها دسترسی ندارند و کارشان بر اساس اطلاعاتی است که به آن ها داده می شود.

طراح وب باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

طراحی وب نیازمند یادگیری مهارت های مختلفی است. اگر قصد دارید به یک طراح وب تبدیل شوید، باید مهارت های مورد نیاز را در این زمینه بشناسید.

مدرک دانشگاهی

مدرک یک ایده بسیار خوب برای طراحان وب محسوب می شود. البته این افراد می توانند در کلاس های خصوصی و آزاد هم شرکت کنند.

اطلاعات مربوط به طراحی گرافیک

طراح وب یک طراح است. شاید لوگو درست نکند اما باید بداند که چگونه متن ، کپی، تصاویر و رنگ را با یکدیگر ترکیب کند که از لحاظ بصری راضی کننده باشد. همچنین باید بداند که چگونه قوانین طراحی را به صورت استراتژیک به کار بیندازد تا تاثیر خوبی برای کاربر به وجود بیاورد

همچنین باید اطلاعاتی در مورد تاریخچه، طراحی، انواع ترفند های طراحی و کاربردی داشته باشد.

تمرینات صنعتی

طراحی وب در دو دهه گذشته به یک روال مجزا تبدیل شده است و این افراد باید قوانین استانداردسازی را در مورد شغلشان بشناسند. از آن جا که وبسایت ها یک نوع نرم افزاری هستند که توسط کاربر استفاده می شود، بنابراین بسیار مهم است که انتظارات کاربر برآورده شود و ابعاد هنری هم به کار گرفته شود. آن ها می توانند تمام این موارد را از طریق تجربه شرکت کردن در کنفرانس های صنعتی و مذاکرات و از طریق آموزش های دیگر فرا بگیرند.

مهارت های نرم افزاری

اگر چه اساس صفحه آرایی صفحه وب با مداد و کاغذ آغاز می شود اما طراحان وب در نهایت باید از نرم افزار برای ایجاد فایل ها استفاده کنند. فتوشاپ رایج ترین نرم افزاری است که برای طراحی وب مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعاتی در مورد ساخت وب

اگرچه کد گذاری معمولاً بر عهده سازنده وبسایت است اما ایجاد یک وب سایت یک کار تکنیکی و فنی محسوب می شود و فرقی ندارد که چگونه می خواهید آن را شروع کنید. طراحان وب باید توانمندی های فنی بالایی داشته باشند و با مسئله کد گذاری نیز آشنا باشند.

باران سایت

باران سایت

باران سایت » ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و ثبت دامنه ، طراحی و توسعه وبسایت و اپلیکیشن ، تولیدمحتوا ، بهینه سازی و سئو سایت تخصص اصلی ماست. طراحی وب سایت حرفه ای، کاملا ریسپانسیو و رعایت اصول سئو همراه با آموزش و پشتیبانی رایگان تحویل بگیرید.
باران سایت

باران سایت

باران سایت » ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و ثبت دامنه ، طراحی و توسعه وبسایت و اپلیکیشن ، تولیدمحتوا ، بهینه سازی و سئو سایت تخصص اصلی ماست. طراحی وب سایت حرفه ای، کاملا ریسپانسیو و رعایت اصول سئو همراه با آموزش و پشتیبانی رایگان تحویل بگیرید.